tirsdag 17. september 2013

Gulrotkake

En av mine fantastiske kolleger fylte 50 år i helga, og det er absolutt en god grunn for å ha med kake på jobb! I dag ble det gulrotkake


Denne gangen forsøkte jeg å bakte i langpanne, og brukte denne oppskrifta:

4 egg
4 dl sukker
6 dl hvetemel
100 gr margarin (smeltes)
3 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 ts kanel
2 ts natron
3 dl melk
4 store gulrøtter (raspes)

Pisk eggedosis av egg og sukker, bland i resten av ingrediensene, gulrota til slutt. 
175 grader i 55-60 minutter.

Som oftest lager jeg kaka i rundform, og da passer halve denne oppskrifta til en liten rund form. Til en 27cm rund form bruker jeg 3/4 av denne oppskrifta, altså 3 egg, 3 dl sukker, osv.... Henger du med?
I rund form kan forøvrig steketida kortes noe, til ca 45 min.


Mine beste tips for en saftig og god gulrotkake er å være skikkelig raus med både natron og gulrot!

Kremen til langpannekake lager jeg slik:

120 gr smør
200 gr naturell smøreost
500 gr melis
5 ts vaniljesukker

Rør sammen med håndmikser! Vær raus med vaniljesukkeret! ☺

Til ei formkake kan du halvere oppskrifta.


Vanligvis pynter jeg kaka med raspet gulrot, men til en jubilant syntes jeg det passa med litt rosa perler og hjerter

NYT verdens beste gulrotkake!

- Monica

2 kommentarer:

  1. Den så farlig god ut Monica! Vet hva jeg skal bake snart :-D Hilsen Anette (tidligere "roaboer" :D)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! ☺ Det ER den virkelig, jeg får alltid masse skryt for denna kaka! Morsomt at du stikker innom her! ☺

      Slett

Jeg setter STOR pris på om du vil legge igjen en hilsen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...