mandag 23. september 2013

Sjokoladekake

Veldig, veldig mange av oss, har vel kokeboka "Fra boller til burritos" fra vi gikk på skolen? En av oppskriftene jeg bruker fra den boka er sjokoladekaka. Det er en helt vanlig "bænkers" sjokoladekake, og veldig god!


Til ei stor langpanne bruker jeg:

6 egg
4,5 dl sukker
150 gr margarin (smeltes)
5,25 dl melk
9 dl hvetemel
4,5 ts bakepulver
9 ss kakao
6 ts vaniljesukker

Pisk eggedosis av egg og sukker. Smelt margarin, og bland i melk til en fingervarm blanding. Bland sammen alt det tørre. Rør sammen alle ingrediensene.
Stekes på 175 grader i ca 40-45 minutter.

Da jeg tar den ut av ovnen lar jeg den stå litt i langpanna før jeg velter den over på ei rist til videre avkjøling.


Kremen lager jeg slik:

100 gr margarin
underkant av 0,5 dl melk
1 pk melis
3-4 ts vaniljesukker
1 stor ss kakao

Smelt smør og melk sammen. Ta kjelen av plata, og rør inn melis, vaniljesukker og kakao. Ofte har jeg i enda en dæsj med melis for å tykne på kremen litt! Må føle seg litt fram på konsistensen og hvordan man vil ha den


Kaka holder seg god i noen dager, men er også kjempefin å fryse! Kjekt å ha passelige biter i fryseren til plutselige kaffebesøk!

- Monica

1 kommentar:

  1. Hei.
    Fant bloggen din på kremmerhuset siden. Så koselig blogg du har:)
    Husker den kokeboka, bruker den ofte den dag i dag selv. Og må le hver gang når jeg ser helt bakerst hvor det står guttenavn og gamle hilsener fra de i klassen:)
    Ønsker deg en fin dag:)
    Klem Elise

    SvarSlett

Jeg setter STOR pris på om du vil legge igjen en hilsen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...