søndag 29. september 2013

Eplekake

Har testet ut en eplekakeoppskrift som jeg fant på Kakemonsen, og denne var kjempegod!


Til 24 cm rund form brukte jeg:

150 gram hvetemel
150 gram sukker
1 ts bakepulver
150 gram smør
2 egg
Kanel og perlesukker til å strø på toppen
Epler skjært i båter


Oppskrifta anbefalte ekte meierismør, så jeg brukte det. Denne smørtypen er jo også lettere å jobbe med, da smøret skal smuldres inn i det tørre! Skjær smøret opp i store terninger, og smuldre det inn i alt det tørre. Rør så inn eggene. Fordel røra i formen. Den blir IKKE flytende, så jeg smurte røra utover med ei skje! Skrell, rens og skjær opp epler i båter. (Usikker på hvor mange epler jeg brukte til rundform, men til stor langpanne gikk det 7 epler.) Press eplebåtene forsiktig ned i røra. Strø over kanel og perlesukker. 

Stekes i nedre delen av ovnen på 180 grader i ca 45 minutter


Man kan også strø på hakkede mandler om man ønsker det!


La kaka hvile litt i forma før den tas over på et fat. Serveres fortsatt varm/lun, supergodt sammen med vaniljeis!


Til stor langpanne tredoblet jeg oppskrifta, og det passet perfekt!

- Monica

2 kommentarer:

  1. Nomnomnom! Ser godt ut! Kan ikke du kommer hit med en slik en da? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe! DU som driver og stikker av! :-p Du skal få hvilken kake du vil da du kommer hjem! ☺ ♥

      Slett

Jeg setter STOR pris på om du vil legge igjen en hilsen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...