lørdag 23. november 2013

Fløtekarameller

Her en dag fikk jeg plutselig for meg at jeg skulle lage fløtekarameller. Det er jo snart jul!! Og SOM jeg gleder meg! Googlet litt og sjekket ut oppskrifter, og fant ut at det var mange ulike varianter av oppskrifter.. Men grunnprinsippet fant jeg ut at måtte være å koke blandingen til 118 grader. Har man ikke steketermometer å måle med kan man ta "vanntesten": Man tar et par dråper av massen i et glass med kaldt vann, fanger den opp igjen f.eks med en skje, og ruller en kule. Hvis den ikke kan rulles til en kule, så er ikke karamellen ferdig enda!

 

Oppskriften jeg endte med å bruke er denne:

2 ss smør
4 dl fløte
4 dl sukker
4 dl lys sirup
2 ts vaniljesukker

Smøret smeltes i en gryte, tilsett så resten av ingrediensene. Rør hele tiden! Kok til massen har nådd 118 grader, evt følg "vanntesten" over. Da massen er klar, hell den over i en bakepapirkledd stor langpanne, og sett det kjølig. I oppskriftene jeg leste, skrev flere om å ha den kjølig i flere timer eller over natten, men jeg hadde den bare i kjøleskapet i ca 30 min... *aner ikke hva jeg evt har gjort "galt"*

Skjær opp i ønskede biter og oppbevar bitene helst pakket hver for seg, evt fra hverandre med matpapir mellom lagene. Da jeg skulle skjære tenkte jeg at å bruke pizzaskjærer var lurt, men det anbefaler jeg ikke. Det hekta seg fast i knivbladet da jeg rullet over. Bruk heller en stor, skarp kniv!


Disse karamellene føles bittelitt harde med en gang man tar de i munnen, men blir raskt myke med kjempedeilig smak!

- Monica

2 kommentarer:

  1. De så gode ut:-) så gøy å lage karamellene selv:-) fortsatt god helg:-)

    SvarSlett
  2. NamNam! Skikkelig godt med hjemmelagde karameller<3 Lurer på om jeg får tid å bake noen verdens ting til jul midt oppi flyttinga:P Vi får se! Tusen takk for koselig kommentar inne hos meg:) Så trivelig! Vi får se hva det blir med bloggingen..Får ta et standpunkt etter jul tenker jeg:) Men det er jo en kjempefin arena for inspirasjon når man har et lass av oppussing foran seg:D Ha en fiiiiin Søndag:)

    SvarSlett

Jeg setter STOR pris på om du vil legge igjen en hilsen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...