lørdag 5. oktober 2013

Havrebar - et sunnere alternativ til det søte

På torsdag var det Verdensdagen for psykisk helse, og i barnehagen var Storebror med på markeringen av dette. De hadde blant annet fått utdelt havrebarer av Bygdekvinnelaget, og han hadde stolt med seg oppskrift hjem på en lapp i lomma. I dag har jeg testa ut oppskrifta, til Storebrors begeistring!


Og havrebarene var faktisk kjempegode! Var noe som var litt utydelig for meg i oppskrifta i forhold til hvor mye tørket frukt man skulle bruke, men dette var slik jeg lagde de:

9 dl lettkokte havregryn
100 gr sukker
3 egg (inkl plomme)
3 eggehviter
1 glass (350 gr) romtemperert peanøttsmør
100 gr kokesjokolade
70 gr rosiner
70 gr tørkede aprikoser


Aprikosene klipte jeg i små biter. Bland alle ingrediensene sammen, og rør fort og godt! Fordel røra utover på ei stekeplate med bakepapir.


Som dere ser fylte jeg ikke helt ut til kantene på stekeplata, da var jeg redd det skulle bli for tynt. Og det tror jeg var lurt!
Stekes midt i ovnen på 160 grader i ca 25 min. Skjær opp barene i ønsket størrelse og avkjøl på rist.



Disse må jo være perfekt å ha med i sekken på tur, eller til da man rett og slett bare blir skikkelig søtsugen og MÅÅÅ ha noe!

- Monica

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter STOR pris på om du vil legge igjen en hilsen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...