søndag 6. oktober 2013

Boller uten sukker (bakt med melis)

For en tid tilbake kom jeg tilfeldigvis innom en blogg som hadde postet en litt annerledes oppskrift på søt gjærdeig. Jeg tenkte at "den må jeg prøve en dag!", - og tok en screenshot med telefonen av selve oppskrifta. Nå husker jeg dessverre ikke hvilken blogg dette var.. Men idag har jeg prøvd den ut!


9 dl melk
250 gram melis
50 gr smør
100 gr gjær (to poser tørrgjær)
2 egg
2 ss kardemomme
1,5 kg hvetemel


Kok opp melk, smør og melis, og avkjøl til nærmere 37 grader. Bland sammen hvetemel, kardemomme, gjær og egg, ha deretter i den avkjølte melkeblandingen, og elt alt godt sammen.
Trill ut bollene med en gang! Jeg fikk 46 boller av denne oppskrifta. La de stå på bakepapirkledd brett under et håndkle i 2 timer til heving. Pensle med egg og stekes på 200 grader i ca 12 minutter.


Bollene smakte ikke noe spesielt annerledes, annet enn at de kanskje ikke var fult så søte...?! Fersk gjærbakst er uansett alltid godt, og ungene storkoste seg! Deigen var hvert fall veldig god å jobbe med, og det var genialt å kunne bake de ut med en gang og dermed fort "bli ferdig med det". 

- Monica

3 kommentarer:

  1. Disse har jeg også prøvd, de ble kjempegode, helt passe søte var de også.

    SvarSlett
  2. De er fra fru Mæla :) Og veldig gode :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er 100 % sikker på at det ikke var hos henne jeg har funnet oppskriften, men det er veldig godt mulig at hun også har publisert den! :)

      Slett

Jeg setter STOR pris på om du vil legge igjen en hilsen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...