tirsdag 25. november 2014

Vepsebol

Nå skal det sies at jeg nok ikke helt fikk til utseende på disse kakene, men de er pokker så gode likevel! De skulle nok ha vært mer som en klump, og mine ble flatere kaker. Jeg tenkte at jeg kanskje hadde ødelagt marengsen, men nå i ettertid skjønner jeg at jeg kanskje lagde de for store.. I oppskrifta, som jeg fant hos Det Søte Liv, står det at det skulle blitt ca 80 småkaker. Mamma og jeg doblet oppskriften, og vi endte med ca 40 stk... Dvs at kakene mine antakelig er fire ganger så store som de burde ha vært... *fniiiis* 


Oppskrifta på vepsebol er:

3 eggehviter
2 ts vaniljesukker
200 gr sukker
200 gr kokesjokolade
200 gr mandler

Pisk eggehvitene stive. Ha i sukker og vaniljesukker, litt og litt om gangen, under fortsatt kraftig pisking, til du får en tykk og glatt marengs. Grovhakk mandler og kokesjokolade, og vend dette forsiktig inn i marengsen med en slikkepott. Sett små topper av røra på et papirkledd stekebrett, og stek på 180 grader midt i ovnen i ca 10 minutter. 
La de avkjøles på stekebrettet før de forsiktig flyttes over på ei rist. 


Disse er utrolig gode, og jeg regner med å måtte bake en porsjon til av disse før jul!

♥ Monica ♥

3 kommentarer:

  1. Supergode. Hvor lenge kan de oppbevares i tett kakeboks

    SvarSlett
    Svar
    1. De kan nok fint oppbevares lenge i tett boks. Her blir de uansett ikke så gamle da de fort blir spist opp! Men er ikke noe problem å oppbevare de fra nå og fram til jul, om det var det du tenkte på! ;)

      Slett
    2. Tusen takk for svar 😊

      Slett

Jeg setter STOR pris på om du vil legge igjen en hilsen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...