onsdag 18. juni 2014

Karamellkake

Karamellkake er en sikker vinner her i huset. Ungene og Snekker'n elsker den, og jeg syns da ikke den er så verst jeg heller! :-P


Her har jeg ei grunnoppskrift som egentlig passer de fleste langpanne-formkaker, man bare bytter ut det som setter smaken!

Kake i stor langpanne:

6 egg
4,5 dl sukker
150 gr smør (smeltes)
5,25 dl melk
9 dl hvetemel
4,5 ts bakepulver
6 ts vaniljesukker
ca 10 store ss karamellsaus

Pisk stiv eggedosis av egg og sukker. Smelt smør, bland melken med smøret til en fingervarm blanding, og hell det oppi eggedosisen. Ha i de tørre ingrediensene (gjerne med ei sikt), og bland forsiktig til ei klumpfri røre. Tilsett karamellsausen. Stekes på 175 grader i ca 40-45 minutter. 



Når det gjelder glasuren, så "slumper" jeg litt..

Glasur:

150-200 gram smør
ca 1,5 pakke melis
3-4 ss melk
3 store ts vaniljesukker
8-10 ss karamellsaus

Smelt smøret i en kjele. Ta kjelen av plata, ha i melken. Rør gradvis inn litt og litt av melisen og vaniljesukkeret, rør det klumpfritt. Rør inn karamellsausen.

TIPS: Hvis glasuren skulle dele seg, eller den ikke blir som den skal, så tilsett et pisket egg da glasuren er fingervarm! La gjerne glasuren stå og tykne/avkjøle seg litt, før du har den på kaka.

Nyt ♥

Klem Monica

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter STOR pris på om du vil legge igjen en hilsen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...