søndag 5. januar 2014

Hjemmelagede hamburgerbrød

Godt nyttår, kjære bloggvenner! Håper dere alle har hatt en knakende flott desembermåned, med familie og julekos! Her gikk desember i en forrykende fart, med travle tider og en del sykdom i hus for både store og små.. Men i jula har vi kost oss masse, selv om jeg også bare mååå klage bittelitt over den uteblivende vinteren...! :-P Her har vi så vidt litt snø, men det er for det meste bare speilblanke isen..ikke lett å være ute og gå seg en tur engang! Ønsker meg ordentlig vintervær, - masse snø, sol og 10 minus. DET er perfekt!

I kveld har jeg lyst til å dele en oppskrift jeg har prøvd ut i dag. Hjemmelagede hamburgerbrød! De var kjempegode, og faktisk veldig lettvint å lage, - selv om det er litt tidkrevende med hevingen.. Men absolutt verdt det, og man kan jo bare lage en stor porsjon, og putte i fryseren! Oppskrifta fant jeg hos Trines matblogg, som sikkert de fleste har hørt om!

 

Jeg doblet hennes oppskrift, og fikk dermed 20 hamburgerbrød ut av denne oppskrifta:

5 dl melk
2 dl vann
2 ss sukker
1,5 ts salt
50 gram fersk gjær
1 kg hvetemel
100 gram smør i terninger
vann + sesamfrø

Ha alle ingrediensene, unntatt smøret, i kjøkkenmaskinen. Kjør med eltekroken på sakte/middels fart i ca 10 minutter, ha så i smøret. Elt deigen i 5-10 minutter til, til deigen slipper bollen og alt smøret er rørt godt inn. Øk på hastigheten etter hvert. Hvis ikke deigen slipper bollen, tilsett litt mer smør (det måtte jeg gjøre!).  Dekk bollen med lokk eller plast, og la heve til dobbel størrelse, minimum 30-60 minutter. 

Deigen blir veldig elastisk og smidig, kjempegod å jobbe med! Del opp i 20 emner, ca 100 gram per stk. Trill boller, klem dem flate med håndflaten. La etterheve i 30-45 minutter. Pensle med lunkent vann og strø over litt sesamfrø. Stekes på 225 grader i ca 10-12 minutter. (Jeg stekte mine i varmluftsovn, reduserte til 200 grader og ca 8 minutter.)


De ble veldig luftige og gode, anbefales virkelig! Absolutt ikke siste gangen jeg bruker denne oppskrifta her!

Ha en fin ukestart!

-Monica

2 kommentarer:

  1. Dette så kjempegodt ut!!

    Ha en fin ny uke,
    Klem fra Jatte♥

    SvarSlett
  2. Har dere fått snø da? Det har vi ;) Sammen med haugesvis av minusgrader. :P

    Jeg har fått meg kjøkkenmaskin nå, så kanskje disse skal testes ut. Takk for tips! :D

    SvarSlett

Jeg setter STOR pris på om du vil legge igjen en hilsen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...